;

Uporządkuj przestrzeń i zrób miejsce na to co liczy się naprawdę!

czwartek, 25 lipca 2019

Uporządkuj przestrzeń i zrób miejsce na to co liczy się naprawdę!

Jestem typem osoby, która lubi porządki. Sam proces sprawia mi przyjemność, odpręża mnie, relaksuje i sprawia, że jestem bardziej wdzięczna za to co mam. Równocześnie uświadamia mi ile niepotrzebnie gromadzę, ponosząc tym samym nie tylko koszty pieniężne ale również w postaci utraconego bezpowrotnie czasu spędzonego na zakupach albo buszowaniu w internetowych stoiskach. Po co mi kolejna biała podkoszulka, puder kupiony na promocji, lakier do paznokci, którego zapewne nigdy nie użyję, buty tak niewygodne, że po kilku krokach przeklinam w myślach moment, w którym moja ręka zanurkowała do portfela po kartę, aby wejść w ich posiadanie – i co z tego, że nogi w nich prezentują się fantastycznie!?

Wielokrotnie samo przystąpienie do porządkowania zajmuje mi więcej czasu, niż sam proces oczyszczania mojej przestrzeni. Zastanawiam się jak to jest możliwe, że aktywność, która docelowo wprawia mnie w dobry nastrój i poczucie ulgi, przychodzi mi tak opornie? Podchodzę do niej jak do przysłowiowego jeża. I jak to jest, że łatwiej mi odłożyć coś na tzw. jutro, niż od ręki i z poczuciem triumfu wykonać krok w kierunku dobrego samopoczucia?

Przecież, działania które nam służą, dodają nam energii, dają poczucie sprawczości, budują naszą samoocenę i wiarę we własne możliwości. Po przeciwnej stronie szali znajdują się zachowania, które dają nam jedynie złudne i chwilowe poczucie nagrody lub odprężenia.  

Na bazie powyższych przemyśleń, podjęłam świadomy wysiłek aby zmienić kilka drobnych nawyków, które miały duży wpływ na jakość mojej codzienności. Nie lubię drastycznych zmian, wyniosłych obietnic, które spełzają na niczym, dlatego też do procesu podeszłam z głową wykorzystując m.in. zasadę Pareto, zwaną też zasadą 80/20. Czyli w ty wypadku 20% nawyków ma przełożenia, na 80% jakości mojego życia. Idąc tym tropem, skupiłam się na trzech obszarach: sen, odżywianie oraz cel.

  1. Sen – ma ogromny wpływ na jakość naszego życia, nasze samopoczucie oraz psychikę. Postanowiłam, ze przynajmniej godzinę przed snem odstawiam na bok wszystkie rozpraszacze: telewizor, komputer, telefon, zastępując je dobrą książką, muzyką nieśpiesznie płynącą z głośnika, albo chwilą na podsumowanie dnia i zaplanowaniem kolejnego przy kubku ulubionej herbaty. Już niebawem na temat snu, na naszym blogu pojawi się osobny wpis.
  2. Odżywianie – z każdej strony atakują nas billboardy, albo reklamy informujące o modzie na zdrowy styl życia. Jednak jak to zmienić? Tej zmiany obawiałam się najbardziej, ponieważ lubię słodycze i obawiałam się niepowodzenia. Dlatego w ramach eksperymentu postanowiłam na początek ograniczyć ich ilość. Nie zrezygnowałam ze śniadań na słodko, ograniczyłam tylko ich częstotliwość. Nadal lubię zaserwować sobie wraz z kawą „coś słodkiego”, ale teraz robię to bardziej świadomie. Wieczorami planuję posiłki na kolejny dzień. Dzięki tej drobnej zmianie lepiej sypiam, chętniej wstaję rano, a w efekcie mam więcej czasu, żeby zjeść dobre śniadanie przed wyjściem do pracy. Metoda małych kroczków 😊
  3. Cel – czyli świadomość dlaczego to robię, co chcę dzięki temu osiągnąć albo przetestować. Przecież nie każda zmiana zaplanowana w głowie sprawdzi się w moim życiu. Jednak nie dowiem się, jeśli tego nie sprawdzę 😉 Sama zmiana wymaga wysiłku, ale to poczucie mocy pojawiające się podczas zdobycia własnego szczytu jest tego warte!

Zachęcam Was do eksperymentowania, sprawdzania z czym jest Wam po drodze, co jest dla Was ok a co nie. Bo jak inaczej dowiecie w jakiej formie jajko smakuje Wam najbardziej? Jajko na twardo czy sadzone? (Pamiętacie tę scenę z filmu „Uciekająca Panna Młoda” z Julią Roberts?).

Jeśli macie chęć podzielić się na łamach naszego bloga tym co udało Wam się ostatnio zmienić i już z perspektywy czasu jesteście za to sobie wdzięczne, to zachęcam Was do wpisu poniżej 😊

W ramach przygotowań do zmiany zachęcam Was do przeczytania / obejrzenia:

Książka „Wyloguj się do życia” William Powers
Książka lub audiobook „Siła Nawyku. Dlaczego robimy, to co robimy i jak można to zmienić w życiu i biznesie” Charles Duhigg
Film „Uciekająca Panna Młoda” z Julią Roberts

 

 ah!